6 mýtů o e-shopech

V České republice funguje v současnosti přes 38 000 e-shopů a založení vlastního internetového obchodu je pro hodně lidí stále lákavé. Řada z nich ovšem svůj nápad nerealizuje, případně záhy končí, často díky některému z šesti mýtů, které podnikání přes internet obestírají. Jak to tedy je, či není?

Šest mýtů o e-shopech

1. E-shop si může pořídit jen člověk, který rozumí IT

V minulosti bylo opravdu potřeba mít odborné znalosti týkající se programování a IT obecně. Dnes je většina e-shopů, které si člověk může pronajmout uživatelsky přívětivá, takže to opravdu zvládne každý.

2. E-shop stojí hodně peněz

Stejně jako u předchozího bodu platí, že vývoj na poli internetového obchodu udělal své. Samozřejmě existují finančně náročná řešení, pro začínající podnikatele se však vyplatí jít jinou cestou. Lze využít tzv. opensource šablony, které jsou na internetu volně k dispozici a případně je upravit s pomocí zkušeného programátora dle vlastní potřeby. Jako optimální se tak jeví třetí možnost, kterou je pronájem e-shopu.

Při pronájmu e-shopu má zákazník na výběr z nepřeberného množství funkcí, kterými může e-shop doladit tak, aby jeho spravování bylo co nejjednodušší a nejefektivnější. To vše za pár stokorun měsíčně. Společnosti poskytující pronájem e-shopů nabízejí zkušební verzi zdarma a zákazník si tak může ‚nanečisto‘ vyzkoušet, zda jeho model bude fungovat nebo zda ho vůbec internetový obchod bude bavit. Základní verze e-shopu s omezeným počtem produktů bývají často i zcela zdarma,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

3. Na zboží jsou potřeba velké skladovací prostory

Mít vlastní místo nejen na skladování, ale třeba také na osobní výdej zboží, je k nezaplacení. Pokud ale taková možnost není, existuje dropshipping. „Při dropshippingu majitel e-shopu nabízí zboží velkoobchodníka nebo výrobce, ale nemá je fyzicky u sebe. Pokud si zákazník něco objedná, odesílá objednávku přímo velkoobchod či výrobce. Majiteli e-shopu tak odpadají náklady spojené s nevyužitou pracovní silou nebo se skladovacími prostory, které by jinak musel platit,“ vysvětluje Miroslav Uďan.

4. Zákazníky přilákají nízké ceny

Levnější zboží je jedním z důvodů, proč lidé rádi nakupují přes internet, ale důležitá je také propagace obchodu. Bez správné komunikační strategie se totiž může e-shop velmi snadno ztratit v záplavě podobných obchodů a zákazník ho vůbec nenajde. Kromě SEO a PPC reklamy je dobré nepodcenit ani sílu sociálních sítí. Lidé získají pocit, že jsou díky sdílení informací skrz Facebook nebo Instagram „svému“ obchodníkovi blíže.

5. Prodej na internetu = rychlý výdělek

Pokud někdo vychází z tohoto mýtu, může být velmi zklamán. Dobře rozjetý internetový obchod začne být výdělečný zhruba po roce od spuštění, do té doby je třeba peníze investovat do kvalitního marketingu a rozvoje e-shopu.

6. Lidé nakupují přes e-shop, protože nepotřebují kontakt s prodejcem

Ač se to nezdá, právě při nakupování přes internet vyžadují zákazníci zvýšenou míru komunikace, protože nad celým procesem nemají takovou kontrolu jako při běžném nákupu v kamenném obchodě.

Zdroj: Shoptet

 

15. 04. 2016 10:30