Internetové nakupování v roce 2016 rekordně vzrostlo

04. 01. 2017 12:45

On-line prodeje za rok 2016 předčily očekávání. Podle informací Asociace pro elektronickou komerci (APEK) přesáhly celkové obraty českých e-shopů v roce 2016 hranici 98 miliard korun. Výrazně se na tom podílelo úspěšné předvánoční období. Meziročně došlo k nárůstu 21 %.

Spotřebitelské preference

A jaké zboží bylo letos mezi nakupujícími nejoblíbenější? „O Vánocích se dařilo prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Dále můžeme zmínit elektroniku, hobby zboží, knihy, kosmetiku a produkty pro zdraví a krásu obecně. Celoročně nejvíce rostly on-line prodeje potravin,“ doplňuje Jan Vetyška a dále říká: „Na internetu už jde koupit opravdu prakticky cokoli. Českým e-shopům se daří, potvrzují dlouhodobě vysoký standard služeb. Proto předpokládáme, že výrazný růst bude pokračovat také v roce 2017.

Obavy z elektronické evidence tržeb

Velkým tématem letošního roku zůstává pro e-shopy téma EET. Do druhé fáze, startující 1. března 2017 by měla patřit největší část internetových prodejců. Na konci minulého roku proběhly diskuse o možnosti vyjmutí on-line plateb z evidence tržeb. Téma je stále otevřené. Podle výkonného ředitele APEKu Jana Vetyšky je zařazení internetových plateb do EET zbytečné a současně složité, v některých případech prakticky nemožné. Obává se, že především u menších obchodníků hrozí, že pokud nedojde k úpravě zákona, budou nuceni zrušit nabídku on-line plateb. Tím by došlo k poškození také zákazníků, kteří si již na pohodlný nákup z domova prostřednictvím elektronických plateb zvykli.

Trendem jsou kamenné pobočky a osobní odběr, dopravci musí zabrat

V roce 2016 také pokračoval trend prolínání internetového a kamenného prodeje. Zákazníci stále častěji vyžadují osobní odběr a tak E-shopy otevírají další výdejny či prodejny. Zákazník považuje osobní odběr za levnější, rychlejší a také pohodlnější než čekání na dodání zboží dopravcem.

Nárůst e-komerce se bohužel nedaří zcela dobře zvládat dopravcům. „Společnosti doručující balíky narazily na nedostatek řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží. Věříme, že je to pro ně výzva pro rok 2017 a že letošní Vánoce dopadnou o dost lépe. Během Vánoc 2016, bohužel, panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak i zákazníky,“ řekl Vetyška.